Między TVN-em, Polsatem i TVP toczy się już prawdziwa wojna na programy rozrywkowe. Idzie o grube miliony, bo tyle potrafi zarobić odcinek popularnego programu. Fakt podsumowuje oglądalność ostatnich odcinków najpopularniejszych show oraz zyski, jakie zapewniają im reklamodawcy.
Dotychczasowego lidera (Taniec z gwiazdami) wyprzedził nowy hit TVN-u - _**Mam talent**_, w którym reklamy są najdroższe na rynku. I to mimo że ogląda go trochę mniej widzów niż Taniec (4,5 miliona kontra 4.7). Jeden 30-sekundowy spocik kosztuje ponad 108 tysięcy złotych! W Tańcu z gwiazdami - 97 900 zł.
Koszt wyprodukowania odcinka obu programów to, wg. tabloidu około 900 tysięcy złotych, zaś zyski odpowiednio - 4 248 600 zł i 3 409 000 zł.
Na dalszych miejscach znajdują się Fabryka Gwiazd - 3,13 mln widzów, zysk - 1 931 300 zł, ostro pikujące w dół Jak Oni śpiewają - 3,481 mln widzów, 2 065 000 zł z reklam oraz You Can Dance z oglądalnością 3,144 mln i 2 301 600 zł od reklamodawców.
Dalej są nieprzekraczające 2 mln widzów Ranking Gwiazd i Fort Boyard, który ledwo na siebie zarabia, bo wyprodukowanie jednego odcinka to koszt 350 tysięcy złotych, a zysk z reklam - 470 tysięcy.
W każdym show jest pewna prawidłowość - tłumaczy medioznawca prof. Maciej Mrozowski. Jest tzw. etap świeżości, potem dojnej krowy i na końcu zmęczenia materiału. Na przykład "Taniec z gwiazdami" potrafił wychować sobie publiczność. A ponadto przecież każdy lubi sobie potańczyć. Rosnąca popularność programu Mam talent kosztem polsatowskiego Jak Oni śpiewają nie dziwi specjalisty JOŚ przegrywa, bo widzowie wolą się identyfikować ze zwyczajnymi ludźmi. Wobec gwiazd mają wyższe wymagania.
Wyjaśnia także niskie wyniki Rankingu gwiazd, który ma niby wszystko - znane twarze i popularnego prowadzącego: Tam brakuje najważniejszego elementu - eliminacji uczestników - uważa. A ludzie przed telewizorami lubią się poczuć jak podczas walk gladiatorów. Słabszy musi odejść.
Rzeczywiście - trudno byłoby w Rankingu gwiazd wskazać "słabszego"...