Takie praktyki są coraz częstsze na Zachodzie. W Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii Rady Etyki Reklamy zabraniają publikowania kolejnych spotów i zdjęć, w których modelki wydają się być zbyt wyretuszowane, a firmy kosmetyczne nie chcą pokazać dla porównania oryginalnych zdjęć.
W Polsce pierwsza wobec praktyk firm kosmetycznych zbuntowała się Katarzyna Piekarska, wiceszefowa SLD. Dzisiaj złożyła wiosek do Rady Reklamy o wydanie zakazu rozpowszechniania materiałów promocyjnych podkładu L’Oreal, w których pojawia się 27-letnia Doutzen Kroes, jedna z najlepiej zarabiających modelek świata, która od 2008 roku jest "aniołkiem" Victoria’s Secret.
Piekarska powołuje się na zapis w Kodeksie Etyki Reklamy, w którym czytamy, że zakazuje się publikacji reklam, które "wprowadzają w błąd odbiorców, w szczególności w odniesieniu do istotnych cech, w tym właściwości, przydatności".
To zdjęcie jest generowane komputerowo. Wszędzie. Ja to konsultowałam z ludźmi, którzy zajmują się tym, bo ja nie jestem tutaj ekspertem - powiedziała w TVN24. Jest to reklama, która jest bardzo generowana komputerowo. Co więcej, brytyjski urząd do spraw standardów reklamy podobnych reklam zakazał. Są one wprowadzające w błąd. Jest tutaj prosty sygnał - jeśli kupisz taki fluid, taki krem, to będziesz w ten sposób wyglądać.
Rada Reklamy ma 30 dni na rozpatrzenie skargi posłanki. Czy rzeczywiście użyto tutaj więcej Photoshopa niż zwykle? Zobaczcie reklamy prasowe i spot telewizyjny podkładu i oceńcie: