Brytyjska organizacja Advertising Standards Authority,Advertising Standards Authority* * zajmuje się monitorowaniem reklam emitowanych na terenie Wielkiej Brytanii i ma na swoim koncie zablokowanie kilku głośnych kampanii. W 2012 roku wycofano plakaty i billboardy tuszu do rzęs Diora, reklamowanego przez Natalie Portman. ASA uznała, że rzęsy wyglądają nierealnie, a produkt "obiecuje efekty, których nie może zagwarantować", bo nie są one wynikiem działania kosmetyku, ale mocnego retuszu zdjęć. Zobacz: Reklama z Portman zakazana! "MANIPULACJA!"
Teraz na celowniku organizacji znalazła się nowa reklama domu mody Yves Saint Laurent. Na zdjęciu, które ukazało się na łamach brytyjskiej edycji miesięcznika Elle, wzbudziło ogromne kontrowersje wśród czytelników. ASA otrzymała liczne skargi, w których wskazywano, że leżąca na podłodze wychudzona modelka promuje anoreksję - jej klatka piersiowa jest tak wychudzona, że widać kości, grubość jej łydek jest taka sama, jak grubość uda, nie widać również kostek.
Uważamy, że modelka promuje niezdrową niedowagę, a promocja takiego zdjęcia jest nieodpowiedzialna - czytamy w komunikacie. ASA zdecydowała więc o zakazaniu dystrybuowania reklamy w brytyjskich mediach, zarówno tradycyjnych, jak i internetowych.
Co ciekawe, Yves Saint Laurent nie widzi w kontrowersyjnym zdjęciu niczego złego... Rzecznik prasowy domu mody zapowiedział, że nie będą tłumaczyć się ze swojej decyzji o zatrudnieniu anorektycznej modelki.
Przypomnijmy, ze YSL był już bohaterem podobnego skandalu - przed kilkoma laty ta sama brytyjska organizacja zakazała reklamy ich perfum Black Opium, za zbyt mocne skojarzenia z kokainą i promowaniem uzależnienia od narkotyków.