W poniedziałek wieczorem już po raz 24. odbyła się gala Polskich Nagród Filmowych, podczas której laureatom sprezentowano słynne w naszym kraju Orły. Coroczne wydarzenie organizowane jest od 1999 roku i ma na celu wyróżnienie twórców i członków produkcji, którzy wykazali się w ostatnich miesiącach wybitnymi osiągnięciami w dziedzinie kinematografii. Z kolei na samym wydarzeniu zawsze gości wiele rozpoznawalnych przedstawicieli rodzimego show biznesu.
W tym roku na największą liczbę wyróżnień na gali Orłów zasłużył film "Żeby nie było śladów" oraz jego twórcy. Produkcja Jana P. Matuszyńskiego zyskała aż 13 nominacji, wyprzedzając drugi na liście obraz - "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego - o 4 dodatkowe szanse na statuetki. Na podium z 7. nominacjami zagościł też film "Wszystkie nasze strachy", którego twórcami jest duet reżyserski Łukasz Ronduda i Łukasz Gutt.
W kategoriach aktorskich z kolei nie zabrakło rozpoznawalnych twarzy z pierwszych stron gazet. W kategorii za najlepszą rolę kobiecą nominowano m.in. Marię Dębską czy Agatę Buzek, natomiast w jej męskim odpowiedniku wyróżniono Jacka Braciaka, Macieja Stuhra czy Roberta Więckiewiecza. Tegoroczne wydarzenie odbyło się w Teatrze Polskim, gdzie wybitni twórcy mieli okazję zaprezentować się przed fotoreporterami.
Uroczystą galę rozdania Orłów rozpoczął krótki występ gospodarza wieczoru, Macieja Stuhra. Aktor poinformował zgromadzonych, że tego wieczora nagrody w poszczególnych kategoriach wręczać będą inni nominowani do statuetek. Stuhr wręczył nagrodę za "odkrycie roku", którą zdobył Łukasz Gutt, reżyser filmu "Wszystkie nasze strachy". Później na scenę wkroczył Robert Więckiewicz, który ogłosił laureatów nagród za najlepsze role drugoplanowe. W tych kategoriach triumfowali Ewa Wiśniewska ("Zupa nic") oraz Jacek Braciak ("Żeby nie było śladów"). Więckiewicz nie ukrywał, że chciał dorównać Maciejowi Stuhrowi i nieco rozbawić publiczność. Nominacje w obydwu kategoriach poprzedził więc dokładnie tymi samymi zapowiedziami, wywołując tym samym salwy śmiechu wśród zgromadzonych.
Następnie w roli prowadzącej miała okazję wykazać się Aleksandra Konieczna. Aktorka wręczyła statuetki w kategoriach "najlepszy filmowy serial fabularny" oraz "najlepsza scenografia". Nagrody otrzymali kolejno serial "Rojst '97" w reżyserii Jana Holoubka oraz Wojciech Żogała za "Bo we mnie jest seks". Orły dla najlepszego filmu dokumentalnego "Film balkonowy) oraz najlepszego filmu europejskiego ("Na rauszu") zaprezentował zaś Mariusz Wilczyński. Podczas poniedziałkowej gali ogłoszono również nowego prezesa Polskiej Akademii Filmowej - którym ponownie został Dariusz Jabłoński.
Podczas poniedziałkowej gali nie zabrakło również nawiązań do wojny w Ukrainie. W pewnym momencie zgromadzeni zobaczyli nagranie z udziałem ukraińskiego reżysera i scenarzysty Ołeha Sencowa, który podziękował Polakom za wsparcie. Następnie goście gali Orłów w geście solidarności z naszymi wschodnimi sąsiadami podnieśli kartki w barwach ukraińskiej flagi z napisem: "Stop Russian War".
Tego wieczora w roli konferansjerów wystąpili również Tomasz Ziętek, Maria Dębska oraz Magdalena Koleśnik i to właśnie oni wręczyli nagrody m.in. za najlepszą muzykę, montaż, kostiumy czy charakteryzację - w dwóch ostatnich kategoriach triumfował film "Magnezja". Ewa Wiśniewska ogłosiła zwycięzców w kategoriach: najlepsza główna rola męska oraz kobieca. Polska Akademia Filmowa najlepszym aktorem okrzyknęła Macieja Stuhra (Powrót do tamtych dni). Najlepszą aktorką została zaś Agata Buzek (Moje wspaniałe życie). Następnie na scenę wkroczyła Małgorzata Szumowska, która wręczyła statuetkę za całokształt twórczości Jerzemu Skolimowskiemu.
Jestem bardzo wzruszony i zaszczycony, ale nie zaskoczony, ponieważ rzetelnie zapracowałem na tę nagrodę, głosując na siebie od wielu lat (...). Żarty żartami, ale nagroda jest bardzo konkretna, zagłosowało na nią bardzo wielu członków akademii i im chciałbym podziękować, że wybrali mojego faworyta - powiedział reżyser, dziękując również personelowi medycznemu warszawskich szpitali, który ostatnimi czasy troszczył się o jego zdrowie i okazując solidarność z Ukrainą.
Ostatnie ze statuetek wręczył Andrzej Chyra. Orły za najlepszy scenariusz oraz reżyserię otrzymała Jasmila Žbanić za film "Aida". W końcu przyszła pora na najbardziej wyczekaną kategorię wieczoru - najlepszy film. W tej kategorii również triumfował film "Aida", jednocześnie zostając wielkim wygranym tegorocznej gali.
Pełne wyniki tegorocznych Orłów prezentujemy poniżej. Zgadzacie się z poszczególnymi werdyktami?
NAJLEPSZY FILM
"Aida"
"Moje wspaniałe życie"
"Wszystkie nasze strachy"
"Wesele"
"Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA
Jasna Đuričić "Aida"
Maria Dębska "Bo we mnie jest seks"
Agata Buzek "Moje wspaniałe życie"
Magdalena Koleśnik "Sweat"
Sandra Korzeniak "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA
Piotr Głowacki "Mistrz"
Jacek Braciak "Moje wspaniałe życie"
Maciej Stuhr "Powrót do tamtych dni"
Robert Więckiewicz "Wesele"
Tomasz Ziętek "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA
Anna Dymna "Amatorzy"
Agata Kulesza "Wesele"
Jowita Budnik "Wszystkie nasze strachy"
Ewa Wiśniewska "Zupa nic"
Aleksandra Konieczna "Żeby nie było śladów"
Agnieszka Grochowska "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA
Borys Szyc "Bo we mnie jest seks"
Adam Woronowicz "Moje wspaniałe życie"
Łukasz Simlat "Sonata"
Andrzej Chyra "Wszystkie nasze strachy"
Jacek Braciak "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Jasmila Žbanić "Aida"
Paweł Łoziński "Film balkonowy"
Magnus von Horn "Sweat"
Wojtek Smarzowski "Wesele"
Łukasz Ronduda, Łukasz Gutt "Wszystkie nasze strachy"
Jan P. Matuszyński "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY SCENARIUSZ
Jasmila Žbanić "Aida"
Łukasz Grzegorek "Moje wspaniałe życie"
Wojtek Smarzowski "Wesele"
Łukasz Ronduda, Michał Oleszczyk, Katarzyna Sarnowska "Wszystkie nasze strachy
Maja Krawczyk-Wnuk "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
Klaudiusz Dwulit "Furioza"
Witold Płóciennik "Mistrz"
Michał Englert "Teściowie"
Piotr Sobociński jr "Wesele"
Łukasz Gutt "Wszystkie nasze strachy"
Kacper Fertacz "Żeby nie było śladów"
Arthur Reinhart "Żużel"
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
Wojciech Żogała "Bo we mnie jest seks"
Katarzyna Sobańska, Marcel Sławiński "Cudak"
Marek Warszewski "Magnezja"
Ewa Skoczkowska "Mistrz"
Marek Warszewski "Wesele"
Paweł Jarzębski "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZA MUZYKA
Maciej Zieliński "Gierek"
Szymon Wysocki "Każdy ma swoje lato"
Jan A. P. Kaczmarek "Magnezja"
Cezary Skubiszewski "Mosquito State"
Marcin Masecki "Powrót do tamtych dni"
Jan A. P. Kaczmarek "Śmierć Zygielbojma"
Mikołaj Trzaska "Wesele"
NAJLEPSZY DŹWIĘK
Jerzy Murawski, Franciszek Kozłowski "Furioza"
Zofia Moruś, Mateusz Adamczyk, Sebastian Witkowski "Mosquito State"
Mateusz Adamczyk, Zofia Moruś, Bartosz Putkiewicz, Sebastian Witkowski "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora "Sonata"
Michał Robaczewski "Sweat"
Marek Wronko i Krzysztof Jastrząb "Śmierć Zygielbojma"
Radek Ochnio "Wesele"
Leszek Freund "Zupa nic"
Kacper Habisiak, Sebastian Crueghe, Jarosław Bajdowski "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY MONTAŻ
Jarosław Kamiński "Aida"
Paweł Łoziński, Bartłomiej Piasek, Piotr Wójcik "Film balkonowy"
Agnieszka Glińska "Lamb"
Iza Pająk i Laura Pawela "Ucieczka na srebrny glob"
Krzysztof Komander "Wesele"
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA
Dariusz Krysiak "Cudak"
Alina Janerka "Furioza"
Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana "Magnezja"
Mirosława Wojtczak "Mistrz"
Pola Guźlińska "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZE KOSTIUMY
Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk "Ciotka Hitlera"
Wanda Kowalska i Paweł Grabarczyk "Cudak"
Dorota Roqueplo "Magnezja"
Marta Ostrowicz "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Elżbieta Radke "Śmierć Zygielbojma"
Małgorzata Zacharska "Żeby nie było śladów"
NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI
"Anette" reż. Leos Carax (Francja, Meksyk, USA, Szwajcaria, Belgia, Japonia, Niemcy)
"Berlin Alexanderplatz" reż. Burhan Qurbani (Niemcy, Holandia, Francja, Kanada)
"Na rauszu" (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)
"Ojciec" (The Father) reż. Florian Zeller (Wielka Brytania, Francja)
"Titane" reż. Julia Ducournau (Francja, Belgia)
NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY
"Behawiorysta" reż. Łukasz Palkowski, Marek Wróbel, scen. Bartosz Janiszewski, Maciej Kazula, prod. Aktiv Media dla TVN Grupa Discovery
"Klangor" reż. Łukasz Kośmicki, scen. Kacper Wysocki, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
"Kruk. Czorny Woron nie śpi" reż. Maciej Pieprzyca, scen. Jakub Korolczuk, prod. Opus TV dla CANAL+ Polska
"Rojst ‘97" reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix
"Sexify" reż. Kalina Alabrudzińska i Piotr Domalewski, scen. Kalina Alabrudzińska, Piotr Domalewski, prod. Akson Studio dla Netflix
NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY
"1970" reżyseria Tomasz Wolski
"Film balkonowy" reżyseria Paweł Łoziński
"Polański, Horowitz. Hometown" reżyseria Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
"Sędziowie pod presją" reżyseria Kacper Lisowski
"Ucieczka na srebrny glob" reżyseria Kuba Mikurda
ODKRYCIE ROKU
Iwona Siekierzyńska, reżyseria, "Amatorzy"
Mateusz Rakowicz, reżyseria, "Najmro. Kocha, kradnie, szanuje"
Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer, reżyseria, "Polański, Horowitz. Hometown"
Jakub Michalczuk, reżyseria, "Teściowie"
Łukasz Gutt, reżyseria, "Wszystkie nasze strachy"
Statuetka specjalna za Osiągnięcia Życia trafiła w ręce Jerzego Skolimowskiego.
Nagrodę Publiczności zdobyło zaś "Wesele" Wojciecha Smarzowskiego.