Od czasu rosnącej popularności mediów społecznościowych w branży rozrywkowej pojawiły się nieznane wcześniej profesje Instagramerów, TikTokerów czy YouTuberów. Celebryci tradycyjnych mediów, nie chcąc zostać w tyle, z czasem także przenieśli się do mediów społecznościowych. Tym, co bez wątpienia przyciąga obie te grupy, są możliwości zasięgów i zarobków, jakie dają profile na Instagramie czy TikToku. Jak wiemy, influencerzy mogą liczyć pokaźne stawki.
Niestety, bardzo często influencerzy, którzy zachwalają w mediach społecznościowych najróżniejsze towary, nie informują fanów, że ich relacje czy posty są przecież reklamą. Do takiej informacji zobowiązuje ich jednak prawo. Dlatego też współpracy influencerów z markami i agencjami reklamowymi chce przyjrzeć się Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Tomasz Chróstny.
Jak podaje UOKiK, wszczęte zostało w tej sprawie postępowanie wyjaśniające:
Z przeprowadzonego przez nas rozeznania wynika, że wiele treści o charakterze handlowym na profilach influencerów na Instagramie, Youtubie, Facebooku czy w innych social mediach nie jest w ogóle oznaczanych jako reklama. Inne są oznaczane niewystarczająco, np. jedynie poprzez hasztag #ad, który dla polskiego internauty może być niezrozumiały - mówi Tomasz Chróstny.
Narusza to zakaz kryptoreklamy:
Sytuacja, gdy influencer otrzymał za swój wpis wynagrodzenie, ale sprawia wrażenie, że dzieli się prywatną opinią, jest zwyczajnie nieuczciwa. Sponsoring należy przy tym rozumieć szeroko – zapłatą nie muszą być pieniądze, może to być inna korzyść, np. wycieczka, testowanie luksusowych produktów. O wszystkich tego typu sytuacjach czytelnicy, słuchacze czy widzowie powinni być wyraźnie poinformowani - przypomina Prezes UOKiK.
W celu regulacji tego problemu urzędnicy sprawdzą profile największych influencerów:
Weźmiemy pod lupę social media i profile najpopularniejszych influencerów. Będziemy sprawdzać, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie - zapowiada Chróstny.
Jak myślicie, kto powinien się bać?
Posłuchaj najnowszego odcinka Pudelek Podcast!